hourSON DAKİKA
weather
İstanbul
down-arrowup-arrow

50 yıl önceki harekatın o anları... Kıbrıs Gazisi Reşat Çolak CNN TÜRK'e anlattı

KAYNAKCNN TÜRK

Türkiye'deki en yaşlı Kıbrıs gazilerinden emekli Hava Kıdemli Astsubay Reşat Çolak, Kıbrıs Barış Harekatı'nda yaşadıklarını, 50. yılda CNN TÜRK'e anlattı. Çolak, harekat kararı sonrası Kıbrıs topraklarına havadan indirme harekatı sırasında Rumlar tarafından yoğun uçaksavar atışıyla karşılaştıklarını kaydetti. CNN TÜRK Muhabiri Paşa Alyurt'un haberi...

KIBRIS GAZİSİ CNN TÜRK'E KONUŞTU

Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından 20 Temmuz 1974'te Kıbrıs adasına barış ve huzuru getirmek amacıyla düzenlenen Kıbrıs Barış Harekatı'nın üzerinden 50 yıl geçti. Kıbrıs Barış Harekatı'nda etkin rol alan, Türkiye'deki en yaşlı Kıbrıs gazilerinden emekli Hava Kıdemli Astsubay Reşat Çolak, anılarını ve hatıralarını CNN TÜRK'e anlattı.

50 yıl önceki harekatın o anları... Kıbrıs Gazisi Reşat Çolak CNN TÜRKe anlattı

"SABAH ŞAFAK SÖKERKEN 20 UÇAK HAVALANDIK"

Ankara'nın Etimesgut ilçesindeki 11. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanlığı'nda görevli olan Çolak, "Ayşe tatile çıksın" mesajıyla harekete geçtiklerini söyledi. "19 Temmuz günü 20 tane nakliye uçağı Ankara Etimesgut'ta meydanında konuşlanmış vaziyette kalktık ve Kayseri Erkilet meydanına intikal ettik. Ertesi gün de çıkarma harekatı ve havadan indirme harekatı başlayacak. 40 yaşındaydım ve o kutsal göreve ilk adımı Erkilet'te attık. Sabah şafak sökerken 20 uçak havalandık" dedi.

50 yıl önceki harekatın o anları... Kıbrıs Gazisi Reşat Çolak CNN TÜRKe anlattı

O dönem hava kuvvetleri komutanlığı envanterinde yer alan C-47 tipi nakliye uçağında görev aldığını belirten Çolak, hava indirme harekatı öncesinde Rumların saldırına karşı Beşparmak Dağları'ndan hazırlandıklarını kaydetti. Kıbrıs yakınlarına gelince iyice alçalarak Beşparmak Dağları üzerinden geçiyoruz. Rumlar Türkiye'den gelecek her an bir çıkarma veyahut havadan indirme harekatını hesap ettikleri için Beşparmak Dağları'nın kayalarını oyarak silahlandırmış. Ve Türkiye'den gelen gemi olsun, uçak olsun onları engellemek için bütün tertibatları almış vaziyettelerdi" diye konuştu.

"UÇAKSAVAR ATIŞLARININ ARASINDAN GEÇTİK"

Çolak, Rumların Türk Silahlı Kuvvetleri'ne ait uçaklara yönelik saldırılarına rağmen Kıbrıs topraklarına indiklerinin altını çizdi ve ekledi:

Biz geçerken yoğun bir uçaksavar ateşini maruz kaldık Beşparmak Dağları üzerinde. Böyle uçaksavar mermileri böyle filmlerde de görmüşünüzdür, uçakların önünde böyle beyaz dumanlar çıkararak patlıyor. Biz 20 uçak arasından geçiyoruz ve şuna inanıyorum ben; İstiklal Harbi'nde de aynı olmuş. Cenab-ı Allah'ın bir lütfu. Sanki bir kuvvet o mermileri sağa sola itiyor, biz arasından geçiyoruz."

Haberin Devamıadv-arrow

Çolak, harekatın ilk günü olan 20 Temmuz sabahında paraşütle indirme yapan komando birliklerini Gönyeli Ovası üzerinde bıraktıktan sonra doğrudan Kayseri'ye uçtuklarını söyledi. "20 uçak salimen üssümüze döndük. Diğer 2 günde, 21-22 Temmuz tarihlerinde de paraşütle mühimmat ve malzeme attık oradaki birliklerimize" dedi.

KIBRIS GAZİSİ YAŞADIĞI EVİ MÜZEYE DÖNÜŞTÜRDÜ

O günleri gururla yad ettiğini belirten Çolak, bu kapsamda evinin büyük bir kısmını hatıra peç, biblo, maket, şapka gibi objelerle adeta müzeye dönüştürmüş.