İşte Türkiye'nin renk haritası
Boyada teknoloji devi Japon Kansai, Kimyada ise dünya lideri ABD merkezli Dow Chemical ile ortaklığı olan Polisan, mimari kaplama kategorisinde çığır açan iç ve dış cephe boyalarını sektöre kazandırırken, Türkiye’nin en kılcalına inen kanal yapısı ve 7000’i aşkın satış noktası ile sektörün en yaygın ve erişimi rahat markaları arasında yerini alıyor. Polisan, yaygın dağıtım ağından elde ettiği verilerle Türkiye’nin 2017 Renk Haritası’nı çıkardı.
Polisan Kansai Boya Pazarlama ve Kanal Strateji Direktörü Dilek Çolakoğlu renk haritasına ilişkin açıklamasında, şunları söyledi:
“Dünya üzerinde pek çok tarihi ve kültürel birikim mevcuttur. Bunların önemli bir kısmı da bugün üzerinde yaşadığımız Türkiye coğrafyasında gerçekleşmiştir. Medeniyetler beşiği ülkemizin her tarafında farklı kültürlerin izleri yer alır. Bu kadar farklılığın bir potada eridiği, beraberce harmanlandığı coğrafyamızın zevkleri ve renkleri de bölge bölge, il il, köy köy, kişi kişi değişkenlik göstermekle beraber bütününe baktığımızda fotoğraf bize bazı mesajlar veriyor. İşte bu mesajları konusunda uzman ve deneyimli Renk Şifresi danışmanı Zeynep Tarhan Muslu tüketicilerimiz için yorumladı. Polisan Kansai Boya olarak tüketicilerimizin zevklerini de renklerini de tartışmaya devam edeceğiz. Müşterilerimizin ihtiyaçlarına ve daha fazlasına cevap veren ürün ve hizmetlerin çıkış noktası ve ilklerin rengi olmayı sürdüreceğiz.”
Polisan’ın Geniş Satış Ağından Eşsiz Bir Data
Çalışmaya katkı sağlayan Renk Şifresi Danışmanı Zeynep Tarhan Muslu, Türkiye’nin 2017 renk seçimleri ve coğrafi eğilimlerini yorumlarken, Polisan’ın sahip olduğu geniş satış ağı sayesinde hangi rengin nerede, ne kadar tercih edildiğini rahatlıkla bildiklerini belirterek, “Bu eşsiz data çok değerli, kitlesel renk eğilimleri çok ilginç antropolojik çıkarımlar yapabilmemizi, kişisel ve kitlesel eğilimleri önceden gözlemleyip bir eğilim öngörüsü yapabilmemize olanak tanıyor.” dedi.
Zeynep Tarhan Muslu, Türkiye’nin, son yıllarda rüzgâr gibi geçen değişimler yaşadığını, bir yandan globalleşmenin hızla tırmandığı, her tür bilgi paylaşımının saniyelik yapıldığı, diğer yandan da ülke dinamiklerinin hızla evrildiği yoğun bir dönemin ortasında olduğumuza dikkat çekti.
Türkiye Başarılı Bir Renk Değişimi Geçiriyor
Tüm bu değişimlerin ışığında Türkiye’nin başarılı bir renk değişimi geçirdiğini kaydeden Zeynep Tarhan Muslu, şunları söyledi:
“Mekan renklendirmekle ilgili çok doğru, uzun vadeli planlanmış, araştırılarak ve üzerine çalışılarak yapılmış uygulamalar görüyoruz. İç ve dış mekan renk seçimlerindeki bu ciddi yenilenme, özellikle genişleyen kentlerde uzun soluklu bir renk serüveninin ilk adımlarını oluşturuyor. Renk tercihlerindeki yeni tüketici eğilimlerini; minimalist bir yaşam tarzı özlemi, hafiflik arayışı ve sadeleşme ihtiyacı olarak özetleyebiliriz.
Türkiye; bu yıl dış cephede daha önce hiç kullanmadığı kadar beyaz ve gri içeren tonlara yöneldi. Özellikle yükselen yeni yapılar, göz yormayacak ve gökyüzüne doğru yükselen bir renk akışı algısı yaratacak şekilde renklendirildi. Şehir siluetlerinde daha sade, tona ton geçişli renk uygulamaları tercih edildi.
İç mekanda yine beyaz tonlar ve griler ön planda olsa da mutlaka renkli dokunuşlarla mekanları kişiselleştirme arayışı devam ediyor. Listelere alt sıralardan giren çarpıcı renkler Türkiye’de iç mekan renklendirmede vurgu rengi kullanımının yaygınlaşmaya başladığının önemli bir göstergesi.
Tüketici, ağırlıklı olarak beyaz ya da bejimsi bir tonla renklendirdiği mekanlarda bile ufak bölümlerde canlı renk vurguları yaratıyor.
Vurgu renklerinde mavi, yeşil, lila gibi pastel tonlar ve kırmızı dokunuşlu bejler revaçta. Ayrıca renk tonlarıyla geçişli duvar boyası uygulamaları da iç cephede keyifle uygulanmaya başlandı.”
Dış Cephede Beyaz ve Gri Tonları
Zeynep Tarhan Muslu’nun yorumlarına göre; Türkiye genelinde dış cephelerde de bu yıl Bahama Beyazı ve Fildişi Sahili geçmiş yıllarda olduğu gibi tatlı bir yarışta. Bu renk ikilisinin yarattığı tona ton geçişler birçok coğrafi yapıda başarılı uyum sağlıyor. Çokça tercih edilen bir diğer renk Kar Beyazı. Yılın en dikkat çekici beyaz tonu ise açık ara farkla Sis Beyazı. Gri tonunun dış cephede gümbür gümbür listeleri zorluyor olması Türkiye’nin dış cephe renk seçimlerinde çok ciddi anlamda sadeleşmeye gittiğini gösteriyor.
İç Cephede Ağırlık Krem ve Bej Renklerinde
İç cephede, öncelikli olarak pigmentlerinde sıcaklık barındıran Karizmatik Krem ve onu sıcak sarı dokunuşlarla takip eden Açık Fildişi, Sahra Beji ve Kumsal Beji en çok tercih edilenlerden oluyor. Yine çok daha yenilikçi modern ve aydınlık dolu renkler olan Sade Bej, Romans, Yalın Beyaz ve Yeni İnci’nin revaçta olması renk seçimlerinin daha da sadeleşmeye başladığını kanıtlıyor. Beyaza yakın renklerin yanı sıra açık pastel tonlarıyla Mutlu Mavi ve Royal Lila da rağbet gören renkler arasında. Özellikle beyaza alternatif arayanlar açık tonlu pastelleri seçiyor.
2017’nin Bölgesel Eğilimleri
Marmara Bölgesi, iç cephede Kumsal Beji, Sade Bej ve Yalın Beyaz gibi aydınlık tonları tercih ediyor. Dış cephede de, en az iç cephedeki kadar saf ve temiz görünen Bahama Beyazı en yüksek ilgi gören renk oluyor.
Ege Bölgesi’nin en çok tercih edilen iç cephe renklerinin arasında Beyaz Düşler serisi ön plana çıkıyor. Eski yıllarda kullandığı canlı ve bol renk seçiminde bir sadeleşmeye doğru giden Ege Bölgesi’nin yine de vazgeçemediği ve yer yer vurgu yaratmayı seçtiği bir renk var ki o da Bayrak Kırmızısı… Dış Cephede ise denge ve dinginlik hissettiren, gri ailesinden izler bulunuyor. Kıyı şeridinde Marjinal Gri, Fırtına Grisi ve Kasırga Grisi bu noktada yüksek seçim almış dış cephe renkleri arasında.
Akdeniz Bölgesi’nin iç cephe seçiminde açık ve en sık tercih edilen tonların yanı sıra, altınımsı sıcak etkisiyle iç ısıtan Şampanya ve içinde bulundurduğu nötr dokunuşlarla dikkat çeken Romans Akdeniz Bölgesi’nde oldukça hakim. Dış Cephede, tercih edilen renkler arasına Maldivler Pembesi eklendi. Sıcak ikililer yaratmayı seven Akdeniz, Kar Beyazı ve Çikolata’yı da bolca kullanıyor.
Karadeniz Bölgesi, yeşil doğasıyla uyumlu tonları dış cephede kullanmakta çok haklı ve modaya gayet uygun bir tutum sergiliyor. Bejlerden uzaklaşmayı çok sevmeyen Karadeniz, iç cephede hakim kıldığı renkler arasına sıcacık bir ton olan Şampanya’yı ekledi. Dış Cephede ise sarı dokunuşlu, minimalist ve modernist renkler olan Bahama Beyazı ve Fildişi Sahili büyük etki yaratırken, Kasırga Grisi de kullanılarak, Karadeniz’e çok yakışan bir kontrast yaratılıyor.
İç Anadolu Bölgesi, ülke geneliyle ters düşmeyen bir eğilim sergiliyor. İç Cephede iklimle orantılı sarı dokunuşlar hakim. Aydınlık ve canlı bir his bırakan Sahra Beji ve Açık Fildişi adeta “Güneş mekanların içinde!” diyor ve mekanlara sıcak dokunuşlar kazandırıyor. Dış Cephede Maldivler Pembesi seçimler arasında önemli bir yer alırken, yüksek kontrast yaratan ve iddialı bir ikili renk kullanımı dikkat çekiyor; Kar Beyazı ve Çikolata! İçinde kahvemsilik barındıran bu dış mekan renk seçimleri, düzenlilik, otorite, köklenme, gelişim gibi alt mesajlar veriyor.
Doğu Anadolu Bölgesi, renkleri cesurca kullanmayı seven yapısıyla dikkat çekiyor. İç cephelerde hakimiyetini son birkaç yıldır sürdüren Royal Lila’nın yanı sıra, İstanbul Yeşili ve Mutlu Mavi gibi çarpıcı renkler tercih ediliyor. Dış Cephede ise turuncu dokunuşlu renklerden Koyu Somon ve Kaju’yu açık ve yumuşak renklerden olan Bahama Beyazı ve Fildişi Sahili’ni en çok tercih edilen seçimler arasına ekledi.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde iç cephede genel hakimiyet açık renklerde. Daha geniş ve ferah bir his elde etmeye olanak sağlayan “Beyaz Düşler” serisi bu bölgede oldukça kullanıldı. Bu seriden Yeni İnci, Yeni Köpük, ve Yeni Pudra vazgeçilmez olan bejlere eşlik ediyor. Dış Cephede ise griler bu kez arka sıralarda kalıyor ve kırmızı dokunuşlu Çikolata ve
Şu an bünyesinde 1000 kişi istihdam eden Getir, 2018’de 4 kat daha büyüyerek 4 bin kişiye iş imkanı sağlamayı hedefliyor.