Medya endüstrisinin geleceğinin tartışıldığı seminerlere de ev sahipliği yapan fuarda online yayıncılıktaki sınırsız olanaklar ve 4K teknolojisi öne çıkan başlıklar olarak göze çarpıyordu.
Ama fuarda ufak ufak konuşulmaya başlanan, henüz çok az kişinin üzerine kafa yorduğu, dillendirdiği bir teknoloji, önümüzdeki yıllarda medya endüstrisine damga vurmaya aday gibi gözüküyor: Sanal Gerçeklik (Virtual Reality - VR) (Ben de yazının devamında tüm dünyada kullanıldığı şekilde kısaca "VR" demeyi tercih edeceğim.)
Geçmiş yıllarda sık sık bilimkurgu sinemasında karşımıza çıkan, aslında belki hala pek çoğumuza bilimkurgu gibi gelen bir teknoloji VR. Benim VR denince ilk aklıma gelense Michael Bay imzalı Ada/Island filminde Scarlett Johansson ve Ewan McGregor'un dev şeffaf ekranlar arkasında oynadıkları kickboks oyunu ya da David Cronenberg imzalı "Existenz"in son repliği; "Bana doğruyu söyleyin; hala oyunda mıyız?".
Günümüzün VR teknolojisini, temelde kafanıza geçirdiğiniz bir başlık/gözlük vesilesiyle 180, hatta 360 derecelik, belki yukarısı-aşağısıyla daha da ötesini sunan bir bakış açısıyla yaşanan hem görsel, hem de işitsel bir tecrübe olarak tanımlayabiliriz.
VR'ın son kullanıcıya ulaşma macerası, 2012 yılında başlayan bir kickstarter projesi olan ve 250.000 dolarlık bağış toplama amacıyla yola çıkıp 2.4milyon dolara ulaşan Oculus Rift'le gerçeğe dönüştü. Aslında belki daha gerçeğe dönüşmüş sayılmaz ama Oculus Rift'in bu inanılmaz çıkışı Facebook'un geçtiğimiz Temmuz ayında Oculus VR şirketini 2milyar dolara satın almasına, ayrıca Sony, Samsung, Google gibi firmaların son hız bu yeni platforma adım atmasına sebep oldu.
Şu anda Oculus Rift'in 2. nesil geliştirme kitiyle çalışan pek çok teknoloji sever, ürünü denemeye ve yeni oyunlar, aplikasyonlar geliştirmeye devam ediyor. 2015 yılında ise ilk ticari Oculus Rift başlığının piyasaya çıkması bekleniyor.
Oyun dünyası için inanılmaz bir deneyim sunması beklenen VR teknolojisi, sinema ve televizyon dünyasına da kapılarını sınırsız olanaklarla açmış durumda. 3D teknolojisinde bir türlü istediği atılımı yapamayan endüstri için bu belki de beklediği an olabilir.
Aslında 3D televizyon teknolojisinin vereceğini iddia ettiği ama bence bir türlü izleyiciye geçemeyen "içindeymişsin hissi"ni belki de gerçekten yaşatacak teknoloji VR. Bir belgeselde gerçekten Kuzey Kutbu'nda olduğunuzu, Gravity filminde uzay istasyonundan Dünya'ya baktığınızı, X-Factor'da izleyicilerin arasında oturduğunuzu ya da U2 konserinde grupla aynı sahneyi paylaştığınızı size hissettirebilir. Ya da şöyle söyleyelim; VR hikaye anlatım tekniklerini kökten değiştirebilir.
Bir sonraki yazımda VR teknolojisinin önündeki avantajları, yaşanabilecek zorlukları, ayrıca içerik geliştiricilerin bu yeni platform için yaptıkları çalışmaları inceleyeceğim.
VR şüphesiz daha emekleme döneminde. Ama son kullanıcıya ulaşması çok uzun bir zaman sürmeyecek. Oculus Rift'le aynı dönemlerde Samsung'un "Gear VR"ı, Sony'nin "Morpheus VR"ı, Carl Zeiss'in "Zeiss One VR"ı raflardaki yerlerini alacak. Apple ya da LG gibi henüz sesi çıkmayan dev firmaların da bu yarışta çok yakın zamanda bir atılım yapacağı şüphesiz.
Medya endüstrisinin geleceğinin tartışıldığı seminerlere de ev sahipliği yapan fuarda online yayıncılıktaki sınırsız olanaklar ve 4K teknolojisi öne çıkan başlıklar olarak göze çarpıyordu.
Ama fuarda ufak ufak konuşulmaya başlanan, henüz çok az kişinin üzerine kafa yorduğu, dillendirdiği bir teknoloji, önümüzdeki yıllarda medya endüstrisine damga vurmaya aday gibi gözüküyor: Sanal Gerçeklik (Virtual Reality - VR) (Ben de yazının devamında tüm dünyada kullanıldığı şekilde kısaca "VR" demeyi tercih edeceğim.)
Geçmiş yıllarda sık sık bilimkurgu sinemasında karşımıza çıkan, aslında belki hala pek çoğumuza bilimkurgu gibi gelen bir teknoloji VR. Benim VR denince ilk aklıma gelense Michael Bay imzalı Ada/Island filminde Scarlett Johansson ve Ewan McGregor'un dev şeffaf ekranlar arkasında oynadıkları kickboks oyunu ya da David Cronenberg imzalı "Existenz"in son repliği; "Bana doğruyu söyleyin; hala oyunda mıyız?".
Günümüzün VR teknolojisini, temelde kafanıza geçirdiğiniz bir başlık/gözlük vesilesiyle 180, hatta 360 derecelik, belki yukarısı-aşağısıyla daha da ötesini sunan bir bakış açısıyla yaşanan hem görsel, hem de işitsel bir tecrübe olarak tanımlayabiliriz.
VR'ın son kullanıcıya ulaşma macerası, 2012 yılında başlayan bir kickstarter projesi olan ve 250.000 dolarlık bağış toplama amacıyla yola çıkıp 2.4milyon dolara ulaşan Oculus Rift'le gerçeğe dönüştü. Aslında belki daha gerçeğe dönüşmüş sayılmaz ama Oculus Rift'in bu inanılmaz çıkışı Facebook'un geçtiğimiz Temmuz ayında Oculus VR şirketini 2milyar dolara satın almasına, ayrıca Sony, Samsung, Google gibi firmaların son hız bu yeni platforma adım atmasına sebep oldu.
Şu anda Oculus Rift'in 2. nesil geliştirme kitiyle çalışan pek çok teknoloji sever, ürünü denemeye ve yeni oyunlar, aplikasyonlar geliştirmeye devam ediyor. 2015 yılında ise ilk ticari Oculus Rift başlığının piyasaya çıkması bekleniyor.
Oyun dünyası için inanılmaz bir deneyim sunması beklenen VR teknolojisi, sinema ve televizyon dünyasına da kapılarını sınırsız olanaklarla açmış durumda. 3D teknolojisinde bir türlü istediği atılımı yapamayan endüstri için bu belki de beklediği an olabilir.
Aslında 3D televizyon teknolojisinin vereceğini iddia ettiği ama bence bir türlü izleyiciye geçemeyen "içindeymişsin hissi"ni belki de gerçekten yaşatacak teknoloji VR. Bir belgeselde gerçekten Kuzey Kutbu'nda olduğunuzu, Gravity filminde uzay istasyonundan Dünya'ya baktığınızı, X-Factor'da izleyicilerin arasında oturduğunuzu ya da U2 konserinde grupla aynı sahneyi paylaştığınızı size hissettirebilir. Ya da şöyle söyleyelim; VR hikaye anlatım tekniklerini kökten değiştirebilir.
Bir sonraki yazımda VR teknolojisinin önündeki avantajları, yaşanabilecek zorlukları, ayrıca içerik geliştiricilerin bu yeni platform için yaptıkları çalışmaları inceleyeceğim.
VR şüphesiz daha emekleme döneminde. Ama son kullanıcıya ulaşması çok uzun bir zaman sürmeyecek. Oculus Rift'le aynı dönemlerde Samsung'un "Gear VR"ı, Sony'nin "Morpheus VR"ı, Carl Zeiss'in "Zeiss One VR"ı raflardaki yerlerini alacak. Apple ya da LG gibi henüz sesi çıkmayan dev firmaların da bu yarışta çok yakın zamanda bir atılım yapacağı şüphesiz.